آشپزی ایرانی

طرز تهیه حلیم بادمجان مجلسی و ساده؛ حلیم بادمجان با گوشت

Rate this post

در میان انبوه غذاهای رنگارنگ و خوشمزه ایرانی، حلیم بادمجان جایگاهی ویژه دارد. گویی با هر قاشق از این غذای اصیل، به اعماق تاریخ و فرهنگ غنی ایران سفر می‌کنیم. عطری فراموش‌نشدنی، طعمی بی‌نظیر و بافتی کشسان، حلیم بادمجان را به یکی از محبوب‌ترین غذاهای مجلسی و یکی از انواع غذا با بادمجان که ایرانی‌ها به آن علاقه مند هستند تبدیل کرده است.

اما راز پخت یک حلیم بادمجان اصیل و مجلسی چیست؟ در این مطلب آموزشی، با ظرافت‌های پخت این غذای لذیذ آشنا می‌شوید و قدم به قدم، طرز تهیه حلیم بادمجانی را می‌آموزید که عطر و طعم آن، هر ذائقه‌ای را به تسخیر خود درمی‌آورد.

با ما همراه باشید تا با فوت و فن‌های پخت این غذای سنتی و پرطرفدار آشنا شوید و در نهایت، حلیم بادمجانی مجلسی را بر سر سفره خود بیاورید که از دل و جان پذیرای مهمانان شما باشد.

مواد لازم برای تهیه حلیم بادمجان مجلسی (برای 4 نفر)

ماده اولیه مقدار
بادمجان 4 عدد متوسط
گوشت گوسفندی (ران یا سردست) 300 گرم
برنج 100 گرم
عدس 50 گرم
پیاز 2 عدد
سیر 3 حبه
نعناع خشک 2 قاشق غذاخوری
گردو 100 گرم
کشک 100 گرم
روغن مایع به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم
زعفران دم کرده به مقدار دلخواه
حتما بخوانید:  سوپ قارچ، تجربه ای از طعم و مزه به یاد ماندنی؛ مناسب برای تمام فصول
علاوه بر حلیم بادمجان که طرز تهیه آن را در این مطلب به شما آموزش می‌دهیم، شما می توانید طرز تهیه آش بادمجان بدون گوشت ملایر، طرز تهیه میرزا قاسمی با گردو، طرز تهیه بورانی بادمجان و طرز تهیه کوکو بادمجان را نیز در سایت آموزش آشپزی ما بخوانید.

مرحله 1: آماده‌سازی بادمجان‌ها

بادمجان‌ها را شسته و پوستشان را بگیرید. سپس آن‌ها را  از وسط نصف کنید و در آب و نمک به مدت 30 دقیقه قرار دهید. این کار باعث می‌شود تلخی بادمجان‌ها گرفته شود.

مرحله 2: پخت گوشت برای حلیم بادمجان کشدار

گوشت گوسفندی را به همراه مقداری پیاز خرد شده، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه در یک قابلمه تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. سپس به اندازه کافی آب به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت به آرامی بپزد و کاملا نرم شود.

آب باید به اندازه ای باشد که در آخر حلیم بادمجان مجلسی شما در آن بپزد و لعاب‌دار شود.

مرحله 3: پخت برنج و عدس برای تهیه حلیم بادمجان مجلسی

طرز تهیه حلیم بادمجان ساده

برنج را در قابلمه ای جداگانه بپزید تا کاملا نرم شود. عدس را به همراه مقداری آب و نمک در قابلمه‌ای جداگانه بپزید تا زمانی که  کاملا نرم شوند. اگر زمان کم‌تری دارید حتما عدس را با زودپز بپزید.

مرحله 4: سرخ کردن بادمجان‌ها برای تهیه حلیم بادمجان خانگی

بادمجان‌های خیس شده را از آب و نمک خارج کرده در صافی بریزید و بشویید و سپس  آب اضافی آن‌ها را کاملا بگیرید. سپس بادمجان‌ها را در روغن سرخ کنید تا به طور کامل پخته و طلایی شوند.

حتما بخوانید:  طرز تهیه کتلت شیرازی | آموزش مرحله به مرحله شامی شیرازی(کتلت بازاری)

مرحله 5: آماده‌سازی پیاز و سیر

یک عدد پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و در تابه ای جداگانه با روغن تفت دهید تا نرم و شفاف شود. سپس سیرهای خرد شده را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید.

مرحله 6: مخلوط کردن مواد

گوشت پخته شده را با دست ریش ریش کنید. سپس بادمجان ها را با گوشتکوب بکوبید(غذاساز بافت آن را له می‌کند و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.) و همین کار را با برنج و عدس بکنید.

مرحله 7 آماده کردن نعنا داغ

پیاز و سیر تفت داده شده را کنار بگذارید. سپس نعنا خشک که در زمان کوتاه سرخ تفت دهید تا برای تزئین حلیم بادمجان خانگی خود از آن‌ها استفاده کنید.

مرحله 8: پخت حلیم

حلیم بادمجان مجلسی
طرز تهیه حلیم بادمجان کشدار

تمامی مواد را در قابلمه گوشت که در آن آب گوشت به اندازه کافی وجود دارد بریزید. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و به آرامی هم بزنید تا حلیم جا بیفتد و غلیظ شود.

مرحله 9: افزودن کشک و زعفران به حلیم بادمجان مجلسی

در مراحل پایانی پخت، کشک را به همراه زعفران دم کرده به حلیم اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا کشک به طور کامل در حلیم حل شود.

مرحله 10: طعم‌دهی نهایی

حلیم را بچشید و در صورت نیاز نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید تا به طعم دلخواهتان برسید.

مرحله 11: سرو حلیم

حلیم را در ظرف مورد نظر خود بریزید و با پیاز داغ، نعناع داغ، گردو خرد شده و کشک تزئین کنید. سپس آن را به همراه نان تازه سرو کنید.

حتما بخوانید:  طرز تهیه سوپ مرغ به سبک رستوران های معروف

فوت و فن‌های تهیه حلیم بادمجان مجلسی

حلیم بادمجان از جمله غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که پخت آن نیاز به ظرافت و دقت دارد. در این بخش، به برخی از فوت و فن‌های پخت حلیم بادمجان مجلسی اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تا حلیمی خوشمزه و لذیذ تهیه کنید:

  • از بادمجان‌های قلمی و تازه استفاده کنید. بادمجان‌های قلمی پوست نازک‌تر و گوشت بیشتری دارند و حلیم را خوشمزه‌تر می‌کنند.
  • از گوشت گوسفندی با چربی متوسط استفاده کنید. گوشت گوسفندی با چربی زیاد باعث می‌شود حلیم چرب و سنگین شود.
  • از کشک مرغوب و باکیفیت استفاده کنید. کشک پاستوریزه یا کشک محلی بدون طعم ترش گزینه‌های مناسبی هستند.
  • اگر حلیم شما سفت شد، می‌توانید مقداری آب یا آب گوشت به آن اضافه کنید تا به غلظت دلخواهتان برسید.

امیدواریم با رعایت این فوت و فن‌ها، بتوانید حلیم بادمجانی مجلسی و خوشمزه برای خود و عزیزانتان تهیه کنید.

طرز تهیه حلیم بادمجان اصفهانی

تفاوت در نوع برنج استفاده شده است.در حلیم بادمجان اصفهانی، از برنج نیم‌دانه استفاده می‌شود. برنج نیم‌دانه، حلیم را لعاب‌دارتر و کشسان‌تر می‌کند.

همچنین، در حلیم بادمجان اصفهانی از زعفران دم‌کرده برای طعم و رنگ بهتر استفاده می‌شود. زعفران، عطر و طعمی بی‌نظیر به حلیم بادمجان اصفهانی می‌دهد و رنگ آن را به زیبایی طلایی می‌کند.

در نهایت، در تزیین حلیم بادمجان اصفهانی از گردو و کشک بیشتر استفاده می‌شود. این تزیینات، زیبایی و طعم حلیم بادمجان اصفهانی را دوچندان می‌کنند.

طرز تهیه حلیم بادمجان شیرازی

حلیمی بادمجان شیرازی نیز مانند حلیم بادمجان اصفهانی است. فقط تفاوت در استفاده از ادویه‌ها و میزان مورد استفاده از آن‌ها  است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا