آشپزی ایرانی

طرز تهیه کتلت شیرازی | آموزش مرحله به مرحله شامی شیرازی(کتلت بازاری)

5/5 - (1 امتیاز)

یکی از غذاهای لذیذ، دوست داشتنی و قدیمی ایران، کتلت شیرازی است که به شام شیرازی نیز معروف است. همانطور که از نامش پیداست، این غذای خوشمزه خاص مردم اهل شیراز است و به عنوان یک غذای اصیل و سنتی منطقه محسوب می شود. علاوه بر شامی شیرازی، کتلت بازاری نیز نامیده می شود.

آنچه کتلت شیرازی را از سایر کتلت ها متمایز می کند، طرز تهیه کتلت شیرازی است. برخلاف کتلت‌های معمولی که از گوشت چرخ کرده یا مرغ چرخ‌کرده در مواد اولیه خود استفاده می‌کنند، کتلت شیرازی این مواد پرطرفدار را ندارد و در عوض بر سیب‌زمینی به‌عنوان جزء اصلی و ضروری آن تکیه می‌کند. عدم وجود گوشت در مواد ضروری این کتلت را به یک گزینه گیاهی عالی تبدیل می کند و برای افرادی که از گوشت قرمز پرهیز می کنند مناسب است.

پیشنهاد می کنیم طرز تهیه شامی بابلی را نیز در این مطلب بخوانید و نکات حرفه تهیه شامی بابلی را بیاموزید.

در حالی که برخی از علاقه مندان ترجیح می دهند کتلت شیرازی خود را با افزودن گوشت چرخ کرده یا مرغ چرخ کرده به مواد اولیه بر اساس ترجیحات خود شخصی سازی کنند، روش سنتی و مرسوم تهیه این غذای لذیذ شامل این افزودنی های گوشتی نمی شود. این آموزش آشپزی ویژه از آشپزون را به هیچ عنوان از دست ندهید!

 

مواد لازم برای تهیه کتلت شیرازی

مواد لازم برای 4 نفر
سیب زمینی 3 عدد درشت
پیاز یک عدد درشت
تخم مرغ 2عدد
آرد گندم 1 لیوان
آب 1لیوان
کره محلی 40 گرم
آرد سوخاری 5 قاشق
زردچوبه به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی  به میزان لازم
حتما بخوانید:  طرز تهیه چلو گوشت؛ یک غذای اصیل‌ ایرانی

طرز تهیه کتلت شیرازی

در این قسمت به صورت مرحله به مرحله به آسان ترین روش ممکن به طرز تهیه کتلت شیرازی یا کتلت بازاری خواهیم پرداخت.

فوت و فن کتلت شیرازی

مرحله اول

برای شروع مراحل تهیه کتلت شیرازی، سیب زمینی ها را کاملا بشویید. سپس آنها را به همراه چند لیوان آب در یک قابلمه با اندازه مناسب قرار دهید و سپس کمی نمک به آن اضافه کنید. قابلمه را روی شعله اجاق گاز بگذارید تا سیب زمینی ها به مدت 30 الی 40 دقیقه بپزند.

مرحله دوم طرز تهیه کتلت شیرازی

در مرحله دوم طرز تهیه کتلت شیرازی، سیب زمینی های آب پز را از قابلمه خارج کرده و پوست آن ها را جدا می کنیم. مطمئن شوید که سیب زمینی ها کاملا پخته شده اند. پس از جدا شدن پوست، سیب زمینی های پخته شده را در ظرف مناسبی بریزید و با گوشتکوب کاملا بکوبید و مخلوط کنید تا شبیه به پوره سیب زمینی شوند و یک قوام یکدست به دست آورید.

کتلت شیرازی بازاری

مرحله سوم طرز تهیه کتلت شیرازی یا شامی شیرازی

حالا در این مرحله یک ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید و در آن آب و کره بریزید. اجازه دهید کره کاملا ذوب شود و پس از مایع شدن، آرد گندم، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را داخل تابه بریزید و مطمئن شوید که این مواد را مدام هم می‌زنید و در تابه مخلوط می‌کنید تا مواد کتلت شیرازی شما کاملا یکدست شود.

مرحله چهارم طرز تهیه کتلت بازاری

در این مرحله از طرز تهیه کتلت شیرازی، حرارت زیر ماهیتابه را کم کرده و مواد را کاملا هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند و خمیر یکدستی به دست آید. بعد از اینکه خمیر جمع شد، آن را روی حرارت ملایم به مدت دو تا چهار دقیقه بپزید و با قاشق خمیر را مرتب ورز دهید و از پخت یکنواخت آن اطمینان حاصل کنید.

حتما بخوانید:  سوپ اسفناج؛ سوپی که شما را عاشق خود می کند!

کتلت شیرازی بدون گوشت

مرحله پنجم طرز تهیه کتلت شیرازی

حالا در این مرحله خمیر آماده شده را  به مدت 10 دقیقه استراحت می دهیم. هنگامی که خمیر به دمای خنک تری رسید، آن را با سیب زمینی کوبیده شده، تخم مرغ و آرد ترکیب کنید. تمام این مواد را کاملاً با هم مخلوط کنید و مطمئن شوید که در این مرحله در دمای خنک قرار دارند.

مرحله ششم طرز تهیه کتلت شیرازی

در این مرحله از طرز تهیه کتلت شیرازی ابتدا پیاز را پوست کنده و بشویید و سپس از رنده ریز برای رنده کردن آن استفاده کنید. آب اضافی پیاز رنده شده را با توری ریز بگیرید. در مرحله بعد پیاز رنده شده را که آب آن را گرفته اید به مواد دیگر اضافه کنید و یک بار دیگر آن ها را کاملا با هم مخلوط کنید تا مایه شامی شیرازی شما کاملا یکدست شود.

طرز تهیه کتلت شیرازی بدون گوشت

مرحله هفتم طرز تهیه کتلت شیرازی

در این مرحله از طرز تهیه کتلت شیرازی، تابه مناسبی را روی حرارت قرار دهید و به مقدار کافی روغن به آن اضافه کنید تا داغ شود. همچنین یک کاسه آب آماده و در نزدیکی آن قرار دهید. پس از داغ شدن روغن داخل تابه، دستان خود را کمی با آب خیس کنید تا کتلت شیرازی به آن نچسبد. مقداری از مخلوط کتلت شیرازی را بردارید و با دست به شکل لوزی یا گرد در آورید. سپس، با استفاده از یک چاقو، وسط کتلت را برش دهید تا از پخت یکنواخت اطمینان حاصل کنید. سپس کتلت را داخل روغن داغ بریزید و سرخ کنید تا کاملا طلایی شود.

حتما بخوانید:  طرز تهیه کوفته قلقلی

مرحله هشتم طرز تهیه شامی شیرازی

هنگام سرخ کردن کتلت شیرازی، شعله اجاق گاز را زیاد کنید، زیرا باعث جذب روغن کمتر می شود و در نتیجه ترد تر و دلپذیرتر می شود. بعد از اینکه یک طرف کتلت خوب سرخ شد، آن را برگردانید تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود. در مرحله آخر طرز تهیه کتلت شیرازی، کتلت های سرخ شده را روی دستمال قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود و سپس در ظرف سرو بچینید. کتلت شیرازی خوشمزه شما آماده نوش جان کردن است.

فوت و فن کتلت شیرازی

  • برای اینکه کتلت‌ها تردتر شوند، می‌توانید از آرد نخودچی به جای پودر سوخاری استفاده کنید.
  • برای اینکه کتلت‌ها طعم و مزه بهتری داشته باشند، می‌توانید از سبزیجات معطر مانند جعفری و گشنیز استفاده کنید.
  • برای اینکه کتلت‌ها پف کنند، می‌توانید یک قاشق چای‌خوری بیکینگ‌پودر به مواد اولیه اضافه کنید.
  • برای اینکه کتلت‌ها رنگ و بوی زعفران را به ‌خود بگیرند، می‌توانید زعفران را در کمی آب جوش حل کنید و به مواد اولیه اضافه کنید.

سوالات متدوال

 

کتلت شیرازی چیست؟

کتلت شیرازی یک غذای سنتی ایرانی است که اصالتاً شیرازی است. این یک غذای خوش طعم است که عمدتاً از سیب زمینی و چاشنی های مختلف تهیه می شود و اغلب تا زمانی که ترد شود به سرخ کردنش ادامه می دهند.

مواد اصلی کتلت شیرازی چیست؟

مواد اولیه ی کتلت شیرازی شامل سیب زمینی پخته، آرد، تخم مرغ، پیاز رنده شده و ترکیبی از ادویه جات است. معمولاً در روغن سرخ می شود تا بافت ترد آن به دست آید.

آیا کتلت شیرازی یک غذای گیاهی است؟

بله، کتلت شیرازی جزو غذاهای گیاهی محسوب می شود. در دستور پخت سنتی خود هیچ گونه گوشت چرخ کرده یا مرغ وجود ندارد و برای گیاهخواران مناسب است.

اهمیت سرخ کردن با حرارت بالا در تهیه کتلت شیرازی چیست؟

سرخ کردن کتلت شیرازی با حرارت بالا توصیه می شود زیرا باعث جذب روغن کمتر و بافت ترد و لذیذتر می شود.

روش سنتی سرو کتلت شیرازی چگونه است؟

کتلت شیرازی به طور سنتی با نان سرو می‌شود و آن را به یک غذای رستورانی محبوب در ایران تبدیل کرده است. اغلب به عنوان میان وعده یا غذای سبک میل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا