آموزش آشپزی

طرز تهیه آش بادمجان؛ انواع آش بادمجان خوشمزه و سنتی

5/5 - (1 امتیاز)

آش بادمجان، یک غذای سنتی و محبوب ایرانی است که با تنوع پخت در شهرهای مختلف، سفره‌های ایرانیان را مزین می‌کند. از تبریز و ملایر تا همدان، نهاوند و تویسرکان، هر شهر با ذوق و سلیقه خود، طعمی منحصر به فرد به این آش می‌بخشد.

در این مطلب، به آش بادمجان به عنوان یک غذای اصیل ایرانی می‌پردازیم و با بررسی  تنوع پخت آن در شهرهای مختلف، طرز تهیه این آش لذیذ را به شما آموزش می‌دهیم.

در ادامه این مطلب، با طرز تهیه آش بادمجان به روش‌های مختلف آشنا خواهید شد و با پخت این آش خوشمزه، طعم اصیل ایرانی را به خانه خود خواهید آورد.

همچنین اگر به پخت انوع غذا با بادمجان علاقه مند هستید، این مقاله آموزشی جامع را از دست ندهید!

مواد لازم برای تهیه آش بادمجان برای 10 نفر:

 

نام ماده مقدار
بادمجان قلمی 1.2 کیلوگرم
گوشت (گوساله یا گوسفند) 500 گرم
لوبیا سفید 200 گرم
لوبیا قرمز 100 گرم
نخود 100 گرم
بلغور گندم 200 گرم
پیاز 3 عدد بزرگ
سیر 5 حبه
کشک سابیده سنتی 400 گرم
نعنا خشک 5 قاشق غذاخوری
روغن، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار کافی
حتما بخوانید:  طرز تهیه خورش ماست؛ غذای سنتی و پر طرفدار

مرحله اول پخت آش بادمجان ساده

آش بادمجان ساده

ابتدا نخود، لوبیا سفید و لوبیا قرمز را در یک قابلمه به مدت 24 ساعت خیس می کنیم. در طول این مدت حداقل 3بار آب مواد را تعویض می کنیم. با این کار هم حبوبات آسان تر می پزند و هم دچار نفخ معده نخواهیم شد.

بلغور گندم نیاز به خیس خوردن طولانی ندارد و یک ساعت قبل از بارگذاشتن آش بادمجان ملایری، آن را خیس می کنیم.

مرحله دوم پخت آش بادمجان ملایر

در این مرحله حبوبات خیس شده را در صافی می ریزیم تا آب آن کاملا تخلیه شود و سپس در قابلمه ای بزرگ می ریزیم و با آب کافی روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار می دهیم. دقت کنید که در طرز تهیه آش بادمجان ملایر، هر چقدر مواد اولیه آرام تر و طولانی تر بپزند آش قوام بیشتر خواهد داشت و بسیار خوشمزه تر می شود. پس برای پخت آش بادمجان اصل خود عجله نکنید!

مرحله سوم پخت آش بادمجان نهاوند

در طبخ آش بادمجان ملایر با آش بادمجان نهاوند هیچ تفاوتی وجود ندارد. در این مرحله بادمجان ها را پوست گرفته و کمی نمک می زنیم و در یک کیسه پلاستیکی شفاف به مدت یک ساعت جلوی آفتاب قرار می دهیم تا تلخی بادمجان کاملا گرفته شود. پس از آن بادمجان ها را در اندازه دلخواه (ترجیحا مکعب هایی در ابعاد 2بند انگشت)خرد می کنیم.

می خواهید طرز تهیه آش شله قلمکار برای 10 نفر ر امرحله به مرحله و آسان یاد بگیرید؟ روی همین لینک آبی ضربه بزنید!

مرحله چهارم طرز تهیه آش بادمجان اصل

آش بادمجان ساده

در این مرحله یکی از پیاز ها را خرد کرده و در قابلمه کمی تفت می دهیم. سپس گوشت سردست یا راسته را به آن می افزاییم و کاملا تفت می دهیم تا بوی گوشت گرفته شود.

حتما بخوانید:  طرز تهیه خورش آلو اسفناج

مرحله پنجم طرز تهیه آش بادمجان ملایری

در این مرحله از طبخ آش بادمجان ساده، بادمجان های خرد شده را نیز به گوشت و پیاز افزوده و سرخ می کنیم. دقت کنید که نیاز نیست بادمجان ها زیاد سرخ شوند و تا اندازه ای که خامی آن ها گرفته شود، کافی است.

مرحله ششم طرز تهیه آش بادمجان نهاوند

در این مرحله از تهیه آش بادمجان اصل، 3لیوان آب به قابلمه گوشت و پیاز و بادمجان اضافه می کنیم و به مدت یک ساعت و و نیم آن را روی شعله ملایم قرار می دهیم تا کاملا پخته شوند. حال گوشت ها را ریش ریش می کنیم و تمامی مواد را به قابلمه حبوبات اضافه می کنیم.

مرحله هفتم تهیه آش بادمجان ساده

در این مرحله بلغور گندم را که قبلا پخته ایم به قابلمه آش بادمجان خوشمزه خود اضافه می کنیم و هر 5دقیقه یکبار به آرامی هم می زنیم تا ته نگیرد و کاملا قوام یابد.

مرحله هشتم طرز تهیه آش بادمجان

طرز تهیه آش بادمجان نهاوندی

حال 2 عدد پیاز دیگر را خرد کرده و به خوبی سرخ می کنیم تا کاملا طلایی شود. سیر را نیز خرد می کنیم و تفت می دهیم تا خامی آن گرفته شود. و سپس هر کدام را در بشقابی جداگانه برای تزئین آش بادمجان نهاوندی می ریزیم.

مرحله نهم تهیه آش بادمجان اصل

در این مرحله از تهیه آش بادمجان ملایری، کمی روغن در تابه می ریزیم و نعنا را فقط تفت می دهیم. سپس زردچوبه و فلفل سیاه و هر ادویه دیگری که دوست داریم را به آن می افزاییم. حال بخشی از نعنا داغ را داخل آش می ریزیم تا به خورد غذا رود.

مرحله دهم طرز تهیه آش بادمجان ساده

حال حدود نصف کشک را داخل آش بادمجان خوشمزه خود می ریزیم و نمک را نیز به اندازه به آن اضافه می کنیم. حال طعم آش بادمجان سنتی خود را می چشیم تا از اندازه نمک اطمینان حاصل کنیم.

حتما بخوانید:  طرز تهیه کوفته بلغور

مرحله یازدهم تهیه آش بادمجان

آش بادمجان ساده و سنتی شما آماده سرو است. حال آن را در کاسه غذا می کشیم و با نعنا داغ و سیر و پیاز و کشک تزئین می کنیم.

فوت و فن کلیدی برای پخت آش بادمجان مجلسی و خوشمزه

  • بادمجان‌های قلمی و کم‌دانه را انتخاب کنید تا طعم تلخی کمتری داشته باشند. برای گرفتن تلخی بادمجان‌ها، می‌توانید آن‌ها را بعد از برش، به مدت 30 دقیقه در آب نمک خیس کنید و سپس آبکش کنید.
  • برای جلوگیری از روغن‌گیری زیاد، بادمجان‌ها را در روغن داغ و با حرارت ملایم سرخ کنید. همچنین می‌توانید از تابه نچسب یا مقدار کمی روغن استفاده کنید.
  • حبوبات را از شب قبل خیس کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود و زودتر پخته شوند. برای پخت سریع‌تر حبوبات، می‌توانید از زودپز (این مورد را توصیه می کنیم)استفاده کنید.
  • گوشت را با پیاز و ادویه‌جات تفت دهید تا طعم و عطر آن به ‌خوبی در آش جا بیفتد. می‌توانید از گوشت سردست یا راسته گوساله یا گوسفندی استفاده کنید.
  • برای طعم ‌دهنده به آش بادمجان، از زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و پودر سیر استفاده کنید. می‌توانید از نعنا داغ و کشک برای تزیین و سرو آش استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از له شدن بادمجان‌ها در آش، آن‌ها را بعد از سرخ شدن به ‌طور جداگانه بپزید و در اواخر پخت به آش اضافه کنید.

 

طرز تهیه آش بادمجان بدون گوشت ملایر

طرز تهیه آش بادمجان بدون گوشت ملایر

تمامی مراحل طرز تهیه آش بادمجان بدون گوشت با مراحل بالا یکسان است. فقط در تهیه آش بادمجان بدون گوشت ملایر، گوشت را حذف کنید.

طرز تهیه آش بادمجان با سبزی

می‌توانید از سبزی آش مانند تره، جعفری و اسفناج در پخت آش بادمجان استفاده کنید. برای این کار سبزی تازه را خریداری کنید و ترجیحا به صورتی دستی(سبزی آش نباید له شود و یا زیاد خرد و ریز شود) خرد کنید و در همان مراحل اولیه به قابلمه حبوبات خود اضافه کنید تا کاملا بپزد.

سوالات متداول

چه نوع حبوباتی در آش بادمجان استفاده می شود؟

در آش بادمجان از نخود، لوبیا سفید، لوبیا چیتی و لوبیا قرمز استفاده می شود.

برای گرفتن تلخی بادمجان چه باید کرد؟

می توانید بادمجان ها را پس از پوست کندن، به مدت 1 ساعت در آب نمک خیس کنید یا در آفتاب قرار دهید.

چه مقدار کشک برای آش بادمجان لازم است؟

برای 10 نفر، حدود 400 الی 500 گرم کشک لازم است.

چه ادویه هایی در آش بادمجان استفاده می شود؟

در آش بادمجان از زردچوبه، فلفل سیاه و نعنا داغ استفاده می شود.

آش بادمجان را با چه چیزی می توان تزئین کرد؟

می توانید آش بادمجان را با نعنا داغ، سیر داغ، پیاز داغ، کشک و پودر گردو تزئین کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا