آشپزی ایرانی

طرز تهیه کوکو بادمجان سرخ شده و مجلسی | کوکو بادمجان ساده

Rate this post

آشپزی، هنری اصیل و سنتی که در تار و پود فرهنگ ایرانی ریشه دوانده و عطر و بوی دل‌انگیز غذاهایش، خاطرات بسیاری را رقم زده است. در میان این خیل عظیم از طعم‌ها و مزه‌ها، کوکو بادمجان، بی‌شک یکی از ستارگان بی‌بدیل سفره‌های ایرانی است. غذایی که در هر گوشه از این سرزمین پهناور، با دستپخت‌های منحصر به فرد و چاشنی‌های مخصوص، رنگ و بویی خاص به خود می‌گیرد.

امروز در این مطلب، با همراهی شما به سفری آشپزی در سرزمین بادمجان‌ها می‌رویم. بسیاری این غذای دوست داشتنی را به نام کوکو بادمجان تبریزی یا کوکو بادمجان گیلانی می‌شناسند اما به طور قطع این غذا در همه جای ایران شناخته شده و مورد علاقه بسیاری از ایرانی‌ها است.

پیش‌تر برای علاقه‌مندان پخت انواع غذا با بادمجان، غذاهای بی نظیری همچون طرز تهیه میرزا قاسمی خانگی، بورانی بادمجان و آش بادمجان نهاوندی را برای شما عزیران به صورت مرحله به مرحله شرح دادیم تا بتوانبد به آسانی این غذا‌های اصیل ایرانی را طبخ کنید.

فرقی نمی‌کند که در تبریز باصفای آذربایجان شرقی باشید یا در گیلان سرسبز و نگین شمال ایران، با این دستور پخت‌ها می‌توانید طعم اصیل کوکو بادمجان را در خانه خودتان تجربه کنید و مهمانان خود را شگفت‌زده نمایید.

 

جدول مواد لازم برای تهیه کوکو بادمجان برای 4 نفر

 

مرحله اول طرز تهیه کوکو بادمجان سرخ شده: آماده سازی بادمجان‌ها

بادمجان‌ها را شسته و پوستشان را بگیرید. سپس آنها را به صورت طولی و نازک حلقه حلقه کنید.

نکته: برای از بین بردن تلخی بادمجان‌ها، می‌توانید آنها را به مدت 30 دقیقه در آب و نمک خیس کنید.

مرحله دوم طرز تهیه کوکو بادمجان مجلسی: سرخ کردن بادمجان‌ها

در یک تابه روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. بادمجان‌های حلقه حلقه شده را در روغن داغ سرخ کنید تا طلایی و برشته شوند.

نکته: برای اینکه بادمجان‌ها روغن کمتری جذب کنند، می‌توانید از دستمال کاغذی برای گرفتن روغن اضافی آنها استفاده کنید.

مرحله سوم تهیه کوکو بادمجان : آماده سازی پیاز

طرز تهیه کوکو بادمجان مجلسی
کوکو بادمجان خانگی

پیاز را شسته و نگینی خرد کنید. در یک تابه دیگر روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. پیاز را در روغن داغ تفت دهید تا نرم و شفاف شود.

مرحله چهارم تهیه کوکو بادمجان سرخ شده: اضافه کردن سیر و ادویه‌ها

سیر را رنده کنید و به پیاز داغ اضافه کنید. زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را نیز به پیاز و سیر اضافه کنید و به مدت 1 دقیقه تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.

مرحله پنجم تهیه کوکو بادمجان مجلسی: اضافه کردن سبزی‌ها

گشنیز و جعفری را شسته و ساطوری خرد کنید. سبزی‌های ساطوری شده را به پیاز، سیر و ادویه‌ها اضافه کنید و به مدت 2 دقیقه دیگر تفت دهید.

مرحله 6: مخلوط کردن مواد

بادمجان‌های سرخ شده را به مخلوط پیاز، سیر، سبزی‌ها و ادویه‌ها اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا مواد به طور یکنواخت مخلوط شوند.

مرحله 7: اضافه کردن تخم مرغ و آرد نخودچی

تخم مرغ‌ها را در یک کاسه شکسته و هم بزنید تا زرده و سفیده با هم مخلوط شوند. سپس تخم مرغ‌ها و آرد نخودچی را به مخلوط بادمجان اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا مواد به طور کامل با هم ترکیب شوند.

حتما بخوانید:  طرز تهیه مرغ ترش+همراه با توضیحات کامل

مرحله 8: پخت کوکو بادمجان

کوکو بادمجان گیلانی
کوکو بادمجان ساده

در یک تابه روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. مایه کوکو بادمجان را به طور مساوی در تابه پخش کنید.حال باید با شعله ملایم تا زمانی که کوکو بادمجان مجلسی شما کاملا سرخ و طلایی شود، آن را سرخ کنید.

پس از آن کوکو بادمجان ساده خود را برگردانید و همین کار را با طرف دیگر آن نیز تکرار کنید.

نکات:

  • به جای آرد نخودچی می‌توانید از آرد گندم نیز استفاده کنید.
  • مقدار ادویه‌ها را می‌توانید به دلخواه خودتان کم یا زیاد کنید.
  • برای طعم بهتر، می‌توانید از زعفران و زردچوبه نیز در کوکو بادمجان استفاده کنید.

تفاوت طرز تهیه کوکو بادمجان ساده و کوکو بادمجان با سیب زمینی

کوکو بادمجان ساده و کوکو بادمجان با سیب زمینی دو نوع از محبوب‌ترین کوکو بادمجان‌های ایرانی هستند که در مواد اولیه و طعم با یکدیگر تفاوت دارند.

کوکو بادمجان ساده فقط با بادمجان، پیاز، تخم مرغ، ادویه و سبزی معطر تهیه می‌شود. این کوکو بافت لطیف‌تر و طعم ملایم‌تری نسبت به کوکو بادمجان با سیب زمینی دارد.

در مقابل، کوکو بادمجان با سیب زمینی علاوه بر بادمجان، سیب زمینی نیز دارد. سیب زمینی به این کوکو بافت حجیم‌تر و طعم قوی‌تر می‌دهد. همچنین، سیب زمینی باعث می‌شود که کوکو بادمجان بهتر شکل بگیرد و سخت‌تر نشود.

انتخاب نوع کوکو بادمجان به سلیقه شما بستگی دارد. اگر طعم ملایم و بافت لطیف را ترجیح می‌دهید، کوکو بادمجان ساده را انتخاب کنید. اما اگر طعم قوی‌تر و بافت حجیم‌تر را دوست دارید، کوکو بادمجان با سیب زمینی را امتحان کنید.

حتما بخوانید:  طرز تهیه مرصع پلو؛غذایی مجلسی و عالی

نکته:

شما می‌توانید از هر دو نوع بادمجان، کبابی و سرخ شده، در کوکو بادمجان استفاده کنید. و تنها تفاوت کوکو بادمجان سرخ شده و طرز تهیه کوکو بادمجان کبابی در همین یک مورد می‌باشد. استفاده از بادمجان کبابی طعم دودی به کوکو می‌دهد که می‌تواند بسیار دلچسب باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا