آشپزی ایرانی

طرز تهیه قیمه نثار؛ قیمه نثار اصل قزوین

Rate this post

قیمه نثار، غذایی اصیل و رنگارنگ از دیار قزوین، با ظاهری شکیل و طعمی بی‌نظیر، در میان غذاهای ایرانی می‌درخشد. این غذا که در گذشته‌های دور، زینت‌بخش سفره‌های شاهان و ثروتمندان بوده، امروزه نیز به عنوان یکی از لذیذترین و مجلسی‌ترین پلوها، جایگاه ویژه‌ای در آشپزی ایرانی دارد.

در مجله آشپزون این مطلب فوق العاده را از دست ندهید!

در این مطلب، با ما همراه باشید تا طرز تهیه قیمه نثار را به صورت گام به گام و با جزئیات کامل شرح دهیم. با رعایت نکات و فوت‌وفن‌های این دستور پخت، شما نیز می‌توانید این غذای نفیس را در منزل خود طبخ کرده و از طعم و عطر بی‌نظیر آن لذت ببرید.

در مجله آشپزون طرز تهیه غذاهای خوشمزه و بی نظیر ایرانی و بین المللی را به صورت مداوم با شما به اشتراک می‌گذاریم. برای مثال طرز تهیه میرزا قاسمی خانگی، طرز تهیه شامی بابلی با گوشت چرخ کرده، انواع غذا با بادمجان، طرز تهیه شامی شیرازی و فوت و فن کتلت شیرازی و انواع غذای نونی سریع ایرانی را به روش مرحله به مرحله و آسان با شما به اشتراک گذاشته‌ایم.

 

مواد لازم برای تهیه قیمه نثار اصل قزوین

مواد لازم مقدار
گوشت قیمه 500 گرم
برنج 3 پیمانه
پیاز 2 عدد
خلال بادام 50 گرم
خلال پسته 50 گرم
زرشک 100 گرم
پوست پرتقال 1 عدد
زعفران دم‌کرده به مقدار لازم
گلاب ½ پیمانه
روغن به مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
زردچوبه 1 قاشق چایخوری
دارچین 1 چوب
هل 2 عدد
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
شکر 1 قاشق غذاخوری
حتما بخوانید:  طرز تهیه کوفته تبریزی؛ یکی از معروف ترین غذاهای تبریزی

طرز تهیه قیمه نثار اصل قزوین

مرحله اول تهیه قیمه نثار اصیل قزوینی

برنج را به مدت 30 دقیقه در آب و نمک خیس کنید. و همزمان خلال بادام و خلال پسته را به مدت 10 دقیقه در آب ولرم خیس کنید.

مرحله دوم تهیه قیمه نثار اصل قزوین

زرشک را پاک کرده و با آب ولرم بشویید. سپس پوست پرتقال را به صورت خلالی نازک برش بزنید و تلخی آن را با خیس کردن در آب جوش و چند بار آبکش کردن، بگیرید.  پس از آن پیازها را نگینی ریز خرد کنید.

مرحله سوم تهیه قیمه نثار اصیل قزوینی

در یک قابلمه مناسب، مقداری روغن داغ کرده و پیازها را تفت دهید تا نرم و شفاف شوند. سپس گوشت قیمه را به پیازها اضافه کنید و به همراه زردچوبه تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

مرحله چهارم تهیه قیمه نثار اصل قزوین

2 پیمانه آب به همراه نمک، فلفل سیاه، چوب دارچین و هل به گوشت اضافه کنید و اجازه دهید تا گوشت پخته و آب آن به طور کامل کشیده شود. در انتهای پخت مواد اصلی 2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را به گوشت اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ آن به داخل گوشت نفوذ کند.

مرحله پنجم تهیه قیمه نثار اصیل قزوینی

در یک قابلمه آب جوش آورده و برنج خیس‌خورده را به همراه مقداری نمک به آن اضافه کنید. برنج را تا حدی بپزید که دانه‌های آن کمی سفت و زنده باشند. سپس برنج را آبکش کرده و در لگن بریزید.

مرحله ششم تهیه قیمه نثار اصل قزوین

خلال بادام و خلال پسته را در مقداری روغن تفت دهید تا کمی طلایی رنگ شوند. سپس زرشک را به همراه 1 قاشق غذاخوری شکر و 2 قاشق غذاخوری آب در تابه بریزید و تفت دهید تا آب آن تبخیر شود و زرشک‌ها پف کنند.

حتما بخوانید:  طرز تهیه دلمه برگ مو | دلمه ساده خانگی با برگ انگور

پس از آن زعفران دم‌کرده، گلاب، خلال بادام، خلال پسته، زرشک و پوست پرتقال را به گوشت پخته شده اضافه کنید و به آرامی مخلوط کنید.

مرحله هفتم تهیه قیمه نثار اصل قزوین

در یک قابلمه مناسب مقداری روغن بریزید و ته آن را با نان یا سیب‌زمینی حلقه‌ای شده بپوشانید. این کار مانع از چسبیدن برنج به ته قابلمه می‌شود. سپس نصف برنج آبکش شده را در قابلمه بریزید و به آرامی سطح آن را صاف و یکدست کنید.

مرحله هشتم تهیه قیمه نثار اصیل قزوینی

مخلوط قیمه و خلال‌ها را که در مرحله قبل آماده کرده‌اید، به طور یکنواخت روی برنج بریزید. سپس مابقی برنج را روی مواد بریزید و به آرامی فشار دهید تا سطح آن صاف و یکدست شود.

مرحله نهم تهیه قیمه نثار اصل قزوین

مقداری زعفران دم‌کده را با آب مخلوط کرده و روی برنج بریزید. سپس درب قابلمه را بگذارید و حرارت را به کمترین حد ممکن برسانید. در آخر اجازه دهید به مدت 30 تا 40 دقیقه برنج با شعله بسیار کم و شعلع پخش کن دم بکشد تا عطر و طعم مواد به طور کامل در آن نفوذ کند.

نکات تهیه قیمه نثار اصل قزوین

برای اینکه قیمه نثار شما عطر و طعم بهتری داشته باشد، می‌توانید از زعفران مرغوب و باکیفیت استفاده کنید.
در صورت تمایل، می‌توانید از مقداری خلال نارنج نیز در کنار خلال پرتقال استفاده کنید.
برای اینکه زرشک‌ها در قیمه نثار له نشوند، آن‌ها را در آخرین مرحله به مخلوط قیمه و خلال‌ها اضافه کنید.
می‌توانید از مقداری خلال بادام زمینی نیز در تزیین قیمه نثار استفاده کنید.
قیمه نثار را به همراه سالاد فصل و ماست سرو کنید.

حتما بخوانید:  طرز تهیه کوفته شیرین کرمانشاهی مرحله به مرحله

فوت و فن‌های تهیه قیمه نثار اصیل قزوینی

  • برای اینکه برنج شما در هنگام دم کشیدن ته دیگ خوشمزه و طلایی داشته باشد، می‌توانید از مقداری روغن یا کره در ته قابلمه استفاده کنید.
  • همچنین می‌توانید برای ته دیگ قیمه نثار از سیب‌زمینی، نان یا لوبیا استفاده کنید.
  • برای اینکه قیمه نثار شما ظاهری شکیل‌تر داشته باشد، می‌توانید از قالب‌های مختلف برای سرو آن استفاده کنید.

جمع بندی

قیمه نثار، غذایی خوش‌طعم و مجلسی است که با ظاهری رنگارنگ و اشتهابرانگیز، می‌تواند زینت‌بخش سفره‌های شما باشد. با کمی حوصله و دقت می‌توانید این غذای نفیس را در منزل خود طبخ کرده و از طعم و عطر بی‌نظیر آن لذت ببرید.

امیدواریم با مطالعه این مطلب آموزشی، بتوانید به راحتی قیمه نثار را در منزل خود تهیه کنید و از سرو آن به همراه خانواده و دوستان خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا