آشپزی ایرانی

طرز تهیه خورش فسنجون با گوشت قلقلی|فسنجون با گوشت قرمز

Rate this post

فسنجون با گوشت یک خورش لذیذ را ارائه می دهد که هم برای ناهار و شام و هم برای مجالس خاص به دلیل طبع لذیذ و خوش طعمش مناسب است. این غذا را می توان با استفاده از گوشت گوسفندی تکه ای یا گوشت قلقلی درست کرد. با این حال، برای رسیدن به بالاترین کیفیت پیشنهاد می کنیم زمان کوتاهی با روغن بسیار کم گردو ها را تفت دهید. کیفیت رب انار نیز به همان اندازه مهم است و پیشنهاد ما رب انار محلی است.

قبل از پرداختن به آموزش تهیه خورش دوس داشتنی فسنجون، به شما پیشنهاد می کنیم که فوت و فن کتلت شیرازی را نیز در این مطلب جالب از دست ندهید.

نکته کلیدی اینکه در طبخ فسنجان با گوشت با توجه به ذائقه خود، می توانید طعم شیرین، ترش یا ملس را انتخاب کنید. برای شروع پخت فسنجون، گردوها را باید  ریز آسیاب کنید و برای از بین بردن بوی خامی تفت دادن ملایم توصیه می شود. ما مشتاقیم تا شما را در طرز تهیه فسنجون با گوشت یا طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی لذیذ راهنمایی کنیم. در مجله آموزش آشپزی آشپزون این مطلب فوق العاده را از دست ندهید!

طرز تهیه فسنجون با گوشت
فسنجون با گوشت قرمز

 

این خورش در نقاط مختلف کشور با توجه به ذائقه مردم آن نواحی به انواع دستورالعمل های زیر طبخ می شود:

  • طرز تهیه فسنجون با مرغ
  • طرز تهیه فسنجون شمالی
  • طرز تهیه فسنجون با گوشت اردک
  • طرز تهیه فسنجون با گوشت گوسفندی
  • طرز تهیه فسنجون با گوشت تکه ای
  • طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی

 

ما در این مطلب ابتدا طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی را به شما می آموزیم و سپس طرز تهیه فسنجون با گوشت تکه را نیز خواهیم گفت.

مواد لازم تهیه فسنجون با گوشت قلقلی

  • گردو: 600 گرم
  • گوشت چرخ کرده: 400 گرم
  • پیاز متوسط: 2 عدد
  • رب انار: 2 الی 6 قاشق غذاخوری
  • شکر: 1 الی 3 قاشق غذاخوری
  • آب: 7 لیوان
  • روغن، نمک و در صورت تمایل ادویه به مقدار لازم (بعضی مانند نگارنده مقاله برای حفظ طعم گوشت، گردو و رب انار از هیچ ادویه ای استفاده نمی کنند)
حتما بخوانید:  طرز تهیه شیرین پلو؛ غذای ویژه میهمانی

طرز تهیه فسنجون با گوشت

 

فسنجون با گوشت
طرز تهیه فسنجون مجلسی

مرحله اول تهیه فسنجون با گوشت قلقلی

در مرحله اول تهیه فسنجون با گوشت باید مغز گردوی فسنجونی خود را آسیاب یا چرخ کنید. میزان آسیاب کردن گردو به سلیقه شما بستگی دارد اما هرگز آن را پودر نکنید و اجاز دهید اندکی به شکل دانه های بسیار کوچک بماند.

مرحله دوم تهیه فسنجون با گوشت

در مرحله بعدی برای تهیه خورش فسنجون با گوشت قلقلی یک پیاز متوسط رنده و کاملا آبگیری کنید و به همراه نمک به خوبی ورز بدهید و سپس با روغن کاملا تفت دهید تا گوشت فسنجون از هم وا نرود و خودش را کامل بگیرد. اگر به ادویه جات در فسنجون با گوشت چرخ کرده علاقه دارید آن ها را نیز در این مرحله اضافه کنید.

طرز تهیه خورشت فسنجون

مرحله سوم تهیه فسنجون با گوشت

در این مرحله از تهیه فسنجون با گوشت قلقلی گردوی آسیاب شده را به گوشت ها بیفزایید و کمی تفت دهید تا خامی گردو از بین برود. اما این مرحله را بیش از یک الی دو دقیقه طول ندهید.

مرحله چهارم تهیه فسنجون با گوشت چرخ کرده

حال یک پیاز بزرگ را در ظرفی جداگانه سرخ کنید تا کاملا طلایی شود. سپس برای تهیه فسنجون با گوشت قلقلی آب را به قابلمه ای که گوشت و گردو در آن است اضافه کنید و پیاز سرخ کرده را نیز به آن ها بیفزایید.

مرحله پنجم تهیه فسنجون

در این مرحله از تهیه فسنجون با گوشت، رب انار محلی، نمک و در صورت تمایل ادویه جاتی مانند زردچوبه را به خورش فسنجان اضافه کنید و شعله زیر قابلمه را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. سپس شعله را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید.

حتما بخوانید:  طرز تهیه سالاد ماکارانی 

 

درست کردن فسنجون

مرحله ششم تهیه فسنجون با گوشت

در این مرحله روش های مختلفی وجود دارد که ما طبق تجربه خود پخت بسیار آرام پز در مدت زمان حداقل 6 ساعته را پیشنهاد می کنیم. برخی از روش هایی مانند افزودن یخ  … استفاده می کنند که به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم.

برای اینکه خورشت فسنجون با گوشت شما حسابی جا بیفتد و روغن گردو کاملا روی خورش بیفتد باید به خورشت فسنجون خودتان زمان کافی برای پخت آرام را بدهید و از فرمول عجولانه استفاده نکنید.

طرز تهیه فسنجون با گوشت قرمز

اگر قصد دارید به جای گوشت چرخ کرده گوسفندی از ران بدون چربی گوساله برای تهیه فسنجون با گوشت استفاده کنید، بدون کوچک ترین دردسری در مرحله افزودن گوشت به خورشت فسنجون، از گوشت گوساله خورشتی یا تکه ای استفاده کنید. بقیه مراحل تهیه فسنجون با گوشت قرمز دقیقا مانند طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی است.

طرز تهیه فسنجون با گوشت اردک

مانند موارد قبلی اگر تصمیم به تهیه فسنجون با گوشت اردک را داشتید، تمام مراحل طرز تهیه فسنجون با گوشت را دنبال کنید. فقط به جای گوشت قلقلی یا تکه ای از گوشت اردک استفاده کنید. می توانید برای بهتر شدن طعم گوشت اردک آن را قبل از سرخ کردن در مقداری زعفران بخوابانید تا خوشمزه تر شود.

 

آموزش فسنجون

نکات پخت فسنجان جا افتاده و مجلسی

  • هرگز در تهیه خورشت فسنجون عجله به خرج ندهید. این خورش نیز مانند خورشت قورمه سبزی باید به آهستگی بپزد تا کاملا جا بیفتد. بهتر است اگر قصد تهیه فسنجون برای شام را دارید آن را از ساعت 11صبح بار بگذارید.
  • حتما پیازتان را کامل سرخ کنید تا به کاملا خامی آن گرفته شود و خوشمزه شود.
  • در تهیه فسنجون با گوشت آشپز می تواند آن را شیرین، ترش یا ملس بپزد و این کاملا به ذائقه خود و خانواده تان بستگی دارد.
  • یادتان باشد که گردو ها رو زیاد آسیاب نکنید که طعم و ظاهر خورشت فسنجان شما دلپند نخواهد شد.
  • برای اطمینان از میزان شیرینی یا ترشی خورشت فسنجون بعد از 3ساعت پختن طعم آن را بچشید و مطمئن شوید که با طعم مورد نظرتان را دارد.
حتما بخوانید:  سوپ قارچ، تجربه ای از طعم و مزه به یاد ماندنی؛ مناسب برای تمام فصول

 

سوالات متداول

آیا در تهیه فسنجون با گوشت امکان استفاده از گوشت خورشتی تکه ای به جای گوشت قلقلی وجود دارد؟

بله؛ شما می توانید برای تهیه فسنجون با گوشت از گوشت قرمز و تکه ای نیز استفاده کنید.

روش پخت فسنجون در بهترین حالت چگونه است؟

برای آنکه خورشت فسنجون شما جا بیفتد و قوام و لعاب داشته باشد، باید آن را به مدت 7ساعت با شعله کم بپزید تا کاملا با کیفیت و خوشمزه شود.

برای تهیه خورشت فسنجان، گردو را تا چه اندازه آسیاب کنیم؟

بهتر است گردوی فسنجونی خود را چرخ کنید تا زیاد له نشود. به این طریق هم روغن بیشتری می اندازد و هم ظاهر آن زیبا و با مسما می شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا