فست فود

طرز تهیه پیتزا یونانی؛ یک غذای خاص و خوشمزه

Rate this post

پیتزا یک غذای با اصالت ایتالیایی است؛ اما عطر و طعم فوق‌العاده و همچنین طرز تهیه ساده آن باعث شده تا از سال‌های بسیار دور تاکنون، این غذا ابتدا در اروپا و آمریکا و سپس در سرتاسر جهان به یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌ها تبدیل شود.

همین موضوع باعث شده روش‌های پخت پیتزا از ریشه‌های ایتالیایی خود کم کم فاصله بگیرد و شکل‌های جدیدی از طبخ آن پیدا شوند که می‌توانند طعم‌هایی کاملاً جدید و جذاب را به شما ارائه کنند! یکی از انواع این پیتزاهای غیر ایتالیایی، پیتزا یونانی است که به نام پیتزا یونانی امریکایی نیز شناخته می‌شود.

در مجله آموزش آشپزی آشپزون این مطلب فوق العاده را از دست ندهید!

تاریخچه این پیتزای جذاب و خوشمزه در اصل به مهاجران یونانی ساکن آمریکا بازمی‌گردد که با خود روش‌ جدیدی از پخت پیتزا را از سرزمین خود به همراه آوردند. طرز تهیه پیتزا یونانی هرچند تفاوت چشمگیری با سایر پیتزاها نداشت، اما نان نیمه‌ضخیم آن، وجود انواع خوراکی‌های گیاهی درون آن، تاپینگ خاص، عطر مدیترانه‌ای فوق‌العاده و بسیاری موارد دیگر باعث شد تا این نوع پیتزا به یکی از انواع بسیار پرمتقاضی غذاهای آمریکا و سپس در مابقی دنیا تبدیل شود.

به شما نیز پیشنهاد می‌کنیم اگر تاکنون این پیتزای خوشمزه را در خانه تهیه نکرده‌اید، این کار را در برنامه خود قرار دهید؛ چراکه پیتزا یونانی یک پیتزا خانگی فوق‌العاده است!

پیتزا یونانی امریکایی که در این مقاله روش پخت آن را به شما آموزش می‌دهیم، تفاوت‌هایی جدی با پیتزای باستانی یونان دارد، اما تأثیراتی جدی از آن گرفته است؛ در عین آنکه از انواع پیتزاهای ایتالیایی و آمریکایی نیز اثر پذیرفته است. با ما همراه باشید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

پیتزا یونانی چیست؟

پیتزا یونانی در شکل باستانی خود تشکیل‌شده از نانی بسیار ضخیم، با رویه ترد و مرکز نرم است؛ در این پیتزا از هیچ نوع پنیر و لبنیاتی استفاده نمی‌شود و مواد اصلی تشکیل‌دهنده تاپینگ آن، گوجه فرنگی، پیاز سرخ‌شده، روغن زیتون و ادویه‌های مدیترانه‌ای هستند. تهیه این خوراکی بسیار ساده است اما از آنجایی که ظاهر آن چندان شبیه پیتزاهای مرسوم نیست، امروزه به سختی می‌توان آن را در رده پیتزاها به شمار آورد.

پیتزا یونانی مدرن اما که در این مقاله روش تهیه آن را به شما آموزش می‌دهیم، از سس پیتزا و انواع پنیر پیتزای رایج بهره می‌گیرد و شباهت‌های زیادی به پیتزاهای ایتالیایی دارد. در عین حال، طعم خاصی که تنها با ترکیب گوجه فرنگی، پیاز سرخ‌شده، روغن زیتون و ادویه‌های مدیترانه‌ای به دست می‌آید در این غذا حفظ شده است.

 

همچنین باید دانست این پیتزا یک انتخاب عالی و متفاوت برای گیاهخواران نیز هست! زیرا در طرز تهیه اصلی آن، هیچ‌گونه گوشت به کار نمی‌رود و اضافه کردن آن اختیاری است. اگر به دنبال پیتزا خانگی جذاب دیگری نیز هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه پیتزا با نان لواش را مطالعه نمایید.

میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم 250 کیلوکالری
زمان آماده سازی 60 دقیقه
زمان لازم برای پخت 30 دقیقه
تعداد نفرات 4 نفر

مواد لازم برای تهیه پیتزا یونانی

خمیر پیتزا یونانی

آرد سفید  3 لیوان
آب  1 لیوان
پودر خمیرمایه (فوری)  دو سوم قاشق چای‌خوری
نمک  یک چهارم قاشق چایخوری
روغن زیتون  1 قاشق غذاخوری

سس پیتزا یونانی

گوجه فرنگی کنسروشده  300 گرم
پیاز زرد کوچک  نصف یک عدد
سیر  3 حبه
ریحان  1 شاخه
پونه کوهی خشک  نصف قاشق چایخوری
نمک  نصف قاشق چایخوری
روغن زیتون  دو سوم قاشق غذاخوری
فلفل قرمز  به میزان دلخواه

تاپینگ پیتزا یونانی

پیاز قرمز  1 پیاز کوچک
گوجه فرنگی  1 عدد کوچک
روغن زیتون  1 تا 2 قاشق غذاخوری
زیتون خردشده  3 قاشق غذاخوری
فلفل دلمه‌ای سبز  یک تا دو عدد
پونه کوهی خشک  نصف قاشق چایخوری
پنیر فتا  200 گرم
پنیر موزارلا  200 گرم رنده‌شده

طرز تهیه پیتزا یونانی

 

۱. مایه خمیر را داخل یک لیوان آب بریزید و برای کمتر از ده دقیقه در یک فضای گرم قرار دهید.

۲. آرد را دو بار الک کنید. آن را داخل یک ظرف بزرگ بریزید و وسط آن را خالی کنید. مایه خمیر، روغن و نمک را اضافه کنید.

۳. شروع به ورز دادن آرد کنید. می‌توانید این کار را با دستگاه خمیرزن انجام دهید. ورز را تا زمانی که خمیر شما شکل بگیرد و یکدست شود ادامه دهید. اگر خمیر بیش از حد چسبنده شد، می‌توانید کمی آرد بر روی سطح آن بپاشید.

۴. خمیر را به یک ظرف بزرگ دیگر منتقل کنید. ابتدا کف ظرف را چرب نمایید. ظرف باید گنجایش دو برابر حجم خمیر فعلی را داشته باشد. با یک پارچه یا پلاستیک روی ظرف را بپوشانید و به مدت یک ساعت آن را در یک محیط گرم قرار دهید.

۵. پس از یک ساعت خمیر را بردارید، به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید، سپس آن‌ها را با فاصله از هم داخل ظرف قرار دهید، روی ظرف را بپوشانید و به مدت یک ساعت دیگر آن را در یک محیط گرم قرار دهید.

۶. خمیرها را داخل ظرف پخت پیتزا قرار دهید، آن‌ها را کمی ورز دهید و سپس پهن کنید. اگر پف آن زیاد بود می‌توانید با چنگال آن را سوراخ سوراخ کنید و کمی صبر کنید تا حجم آن کم شود.

۷. خمیر را کف ظرف به خوبی پهن کنید. می‌توانید این کار را روی یک سطح پهن انجام دهید و سپس بر روی سنگ پیتزا قرار دهید.

آماده‌سازی سس پیتزا یونانی

۱. اگر کنسرو گوجه فرنگی مناسبی در بازار پیدا نکردید، می‌توانید به همان میزان پوره گوجه فرنگی استفاده کنید.

۲. کنسرو گوجه فرنگی را با کمک میکسر به خوبی میکس کنید، سپس با مابقی مواد داخل قابلمه بریزید، آن‌ها را هم بزنید و بر روی شعله ملایم قرار دهید.

۳. پس از آنکه مواد به نقطه جوش رسیدند، دما را کمتر کنید و اجازه دهید 20 دقیقه بپزند.

۴. پس از آن قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید در دمای اتاق خنک شود. پس از خنک شدن مواد معطر را از سس حذف کنید. سس پیتزای شما آماده است!

چیدن تاپینگ پیتزا

۱. حدود یک قاشق غذاخوری سس پیتزا بر روی خمیر بمالید و آن را در همه جای خمیر پخش کنید. مواظب باشید سس شما زیاد از حد نشود؛ چراکه طعم پیتزای شما را تغییر می‌دهد.

۲. پیاز را اندکی با روغن زیتون تفت دهید. سپس روغن آن را گرفته گوجه فرنگی، زیتون خردشده، فلفل دلمه‌ای سبز خردشده و پونه کوهی خشک (یا آویشن) را بر روی پیتزای خود بچینید. شما می‌توانید از پپرونی، تکه‌های مرغ، گوشت چرخ‌کرده و هر ماده غذایی دلخواه دیگر بهره بگیرید.

۳. سپس پنیر فتا و موزارلا را بر روی پیتزای خود بچینید.

پخت و سرو

فر خود را بر روی دمای 200 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. پس از گرم شدن، پیتزا را داخل آن قرار دهید و به مدت 25 تا 30 دقیقه صبر کنید تا پیتزای شما آماده شود. توجه داشته باشید نباید حرارت مستقیمی به پیتزای شما وارد شود.

پیتزای شما آماده است! آن را از فر خارج کرده، اسلایس کنید و با انواع سس‌های موردعلاقه خود، سرو نمایید. همچنین اگر به پیتزا خانگی علاقه‌مندید، طرز تهیه مافین پیتزایی را از دست ندهید!

دسترسی به همه پیتزافروشی‌های شهر با سرویس آنلاین

در این مقاله طرز تهیه پیتزا یونانی را به شما آموزش دادیم. از آنجایی که در دستور پخت اصلی این پیتزای خوشمزه هیچ‌گونه گوشتی به کار نرفته است، می‌توان آن را در لیست بهترین پیتزاهای گیاهی قرار داد. در عین حال می‌توان از انواع گوشت و فرآورده‌های گوشتی در آن استفاده کرد.

 

حتما بخوانید:  طرز تهیه پیتزا رست بیف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا