فست فود

طرز تهیه پیتزا ناپولیتن؛ یک پیتزای خاص اما ساده!

Rate this post

اگر شما نیز به گشتن در دنیای بزرگ پیتزاها علاقه دارید، به احتمال زیاد با اسم پیتزا ناپولی یا پیتزا ناپولیتن برخورد کرده‌اید؛ این پیتزای خاص و خوشمزه، از مواد اولیه حداقلی و با دستور پخت بسیار ساده تهیه می‌شود، در عین حال تهیه خمیر آن کاری بسیار وقت‌گیر بوده که صبر و حوصله زیادی برای آماده‌سازی آن لازم است.

در مجله آموزش آشپزی آشپزون این مطلب فوق العاده را از دست ندهید!

از همین رو طرز تهیه پیتزا ناپولیتن هرچند در مجموع آسان به نظر می‌آید، اما کاری بسیار چالشی و ظریف است که انجام درست و به موقع مراحل آن، می‌تواند برای آشپزهای تازه‌کار کمی سخت باشد. با ما باشید تا چیستی پیتزا ناپولیتن و طرز تهیه پیتزا ایتالیایی حرفه‌ای ناپولیتن را به شما آموزش دهیم!

از آنجایی که پیتزا ناپولیتن در شکل اصیل خود یکی از اقتصادی‌ترین انواع پیتزاهاست و در عین حال از طعمی بی‌نظیر بهره می‌برد، این غذا در چند اخیر همواره یکی از پرطرفدارترین نوع پیتزاها باقی مانده است.

همراه ما باشید تا در ادامه ضمن بررسی سوال پیتزا ناپولیتن چیست؟ تاریخچه و نکات مهم درباره این پیتزا را ذکر ‌کنیم و سپس به بررسی دقیق روش تهیه آن ‌بپردازیم. اگر به دنبال دستور پخت‌های بیشتری در بین پیتزاهای ساده و اقتصادی هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه پیتزا لقمه ای را مطالعه کنید.

پیتزا ناپولیتن چیست

ناپولی یک شهر بزرگ در جنوب ایتالیاست که از قدیم تاکنون، جزو شهرهای فقیرنشین این کشور بزرگ به حساب می‌آید. از همین رو بسیاری از غذاهایی که منشأ آن‌ها به این شهر بازمی‌گردد، در زمره غذاهای اقتصادی و کم‌خرج است.

اما ذائقه جذاب این دسته از مردم ایتالیا سبب شده تا عطر و طعم این غذاها در محدودیت‌های اقتصادی دچار افت نشوند و علی‌رغم سادگی و قیمت کم، این خوراکی‌ها بسیار جذاب و خوش‌طعم هستند. برای مثال یکی از این نوع غذاها که منشأ آن‌ به ناپل مرتبط است، پیتزا کالزونه نام دارد که می‌توانید در مقاله طرز تهیه پیتزا کالزونه، اطلاعات مفصلی درباره آن به دست آورید.

درباره پیتزای اصلی این شهر، یعنی پیتزا ناپولیتن باید گفت که تنها مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه شکل اصیل آن، آرد، خمیر مایه، نمک، آب، سس پیتزا، گوجه فرنگی، پنیر موزارلای توپی و چند برگ ریحان است. با همین تعداد اندک مواد اولیه، شما می‌توانید پیتزایی بسیار خوشمزه تهیه کنید؛ به شرطی که صبر و حوصله زیادی داشته باشید!

دلیل این مسئله به خمیر خاص پیتزا ناپولی ارتباط دارد. در این خمیر هیچ نوع چربی به کار نرفته است و ساختار آن به شکلی باید باشد که تنها ظرف 90 ثانیه به پخت کامل برسد! در حقیقت برای پخت این پیتزا شما تنها به 1 و نیم دقیقه زمان نیاز دارید.

در مقابل، تهیه خمیر آن تقریباً یک روز کامل زمان خواهد برد! پیتزا ناپولتین در فر با دمای بسیار بالا پخته می‌شود؛ همچنین از تنور با سوخت هیزم نیز برای پخت آن استفاده می‌شود که عطر و طعم دودی بسیار لذت‌بخشی به شما خواهد داد.

میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم کمتر از 300 کیلوکالری
زمان آماده سازی 18 تا 24 ساعت
زمان لازم برای پخت کمتر از 10 دقیقه
تعداد نفرات 4 نفر

طرز تهیه خمیر پیتزا ناپولی

پیتزا ناپولتین به عنوان یک پیتزا ایتالیایی اصیل، نان نسبتاً ضخیمی دارد و از همین رو فرآیند تهیه خمیر آن کمی طولانی‌تر از سایر پیتزاهاست. اما تهیه این خمیر بدون شک یک تجربه جذاب است که همه علاقه‌مندان به آشپزی باید آن را امتحان کنند!

مواد لازم پیتزا ناپولی

آرد سفید  2 لیوان
آرد کامل  1 لیوان
پودر مایه خمیر  2 تا 2.5 قاشق چایخوری
آب ولرم  یک لیوان
نمک  1 و نیم قاشق چایخوری

طرز تهیه پیتزا ناپولی

۱. مایه خمیر را داخل آب بریزید و هم بزنید. حدود نیم ساعت صبر کنید تا مایع کف کند.

۲. آرد و نمک را مخلوط کرده و دو بار الک کنید. سپس آن را داخل یک ظرف بزرگ بریزید.

۳. به شکل مرحله به مرحله، محلول آب و مایه خمیر را داخل آرد بریزید و خوب مخلوط کنید. این کار را با حوصله انجام دهید و به یکباره محلول را داخل آرد نریزید.

۴. حتماً پیش از شروع به کار، درباره شیوه‌های حرفه‌ای ورز دادن خمیر تحقیق کنید. این خمیر پیتزا را باید به گونه ورز دهید که حباب‌های هوای داخل آن در حد استانداردی حفظ شوند و همزمان، میزان چسبندگی و سفتی خمیر نیز قابل‌قبول باشد.

۵. یک پارچه مرطوب بر روی ظرف خمیر بکشید. اجازه دهید خمیر به مدت یک ساعت در دمای اتاق و در نور کم استراحت کند.

۶. خمیر را از ظرف خارج کنید. خمیر را بر روی یک سطح پهن قرار دهید، چند بار آن را با فشار روی سطح بکوبید. همچنین آن را کمی پهن کرده و دوباره تا کنید. اگر چسبندگی خمیر زیاد بود، مقدار کمی آرد به دستانتان بمالید.

۷. حال خمیر را به یک چانه بزرگ و یکدست تبدیل کنید. فرم دایره‌ای و سطح صاف و یکدست خمیر باید به دست بیاید.

 

۸. یک ظرف بزرگ بردارید و کف آن را با روغن زیتون کاملاً چرب کنید. سپس چانه خمیر را داخل آن قرار دهید و روی آن را با سلفون بپوشانید. هیچ هوایی نباید به بیرون ظرف درز کند.

۹. ظرف را به مدت 15 تا 20 ساعت در دمای اتاق و به دور از تابش مستقیم نور قرار دهید.

۱۰. خمیر را از ظرف خارج کنید؛ اندازه آن باید حداقل دو برابر حجم اولیه شده باشد. بر اساس بزرگی قالب فر، خمیر را با کاردک به چند قسمت تقسیم کنید. سپس چانه‌های جدید خمیر را با فاصله داخل یک ظرف چرب قرار دهید و یک پارچه مرطوب روی آن بکشید. دو تا سه ساعت بعد، خمیر نهایی شما آماده است!

طرز تهیه سس پیتزا ناپولی

در شکل اصلی طرز تهیه پیتزا ناپولیتن، سس این پیتزا تنها از ترکیب گوجه، نمک و سیر ساخته می‌شود. اما به شما پیشنهاد می‌دهیم برای بهتر شدن طعم سس، از این دستور پیروی کنید:

مواد لازم سس پیتزا

گوجه فرنگی کنسروشده  300 گرم
پیاز زرد کوچک  نصف یک عدد
سیر  3 حبه
روغن زیتون  دو سوم قاشق غذاخوری
ریحان  1 شاخه
نمک  نصف قاشق چایخوری
فلفل قرمز  به میزان دلخواه
پونه کوهی خشک  نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه سس پیتزا

۱. گوجه فرنگی، پیاز و سیر را با رنده ریز خرد کنید. سپس با سایر مواد داخل قابلمه بریزید و بر روی حرارت ملایم قرار دهید.

۲. اجازه دهید مواد به مدت بیست دقیقه بر روی حرارت ملایم بجوشند. سپس آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید در دمای اتاق خنک شود.

۳. پس از خنک شدن، تمامی مواد معطر را از ترکیب خارج کنید و سس را از صافی رد نمایید تا خروجی کاملاً یکدستی داشته باشید. سس پیتزا آماده است!

تاپینگ پیتزا ناپولیتن

در حالت عادی شما تنها به پنیر موزارلای توپی، چند برگ ریحان یا سایر سبزیجات دلخواه، و چند ورق گوجه فرنگی نیاز دارید. بر روی خمیر سس پیتزا بزنید و آن را صاف کنید، سپس ‌موزارلای توپی، برگ سبزیجات و ورق‌های گوجه فرنگی را بر روی آن بچینید.

همچنین شما می‌توانید از پپرونی، سوسیس و کالباس و به طور کلی هر نوع تاپینگی که به آن علاقه‌مند هستید نیز استفاده کنید. هیچ محدودیتی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

پخت و سرو پیتزا ناپولیتن

پیتزا ناپولتین در فر یا تنور با دمای بسیار بالای 420 درجه سانتی‌گراد تهیه می‌شود. اگر فر شما به چنین دمایی می‌رسد، پیتزا را حدود 1 و نیم تا 2 دقیقه در این دما قرار دهید و سپس خارج کنید. اما اگر از چنین دمایی پشتیبانی نمی‌کند، به شما پیشنهاد می‌دهیم پیتزا را حدود ده دقیقه در دمای 350 درجه قرار دهید. همچنین می‌توان از دمای 180 درجه در مدت 20 دقیقه نیز استفاده کرد.

 

حتما بخوانید:  طرز تهیه پیتزا یونانی؛ یک غذای خاص و خوشمزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا