نوشیدنی

طرز تهیه قهوه یزدی خانگی با طعمی به یادماندنی

Rate this post

اگر در مناسبت‌های مذهبی به شهر یزد سفر کرده باشید، احتمالا تجربه نوشیدن قهوه یزدی همراه با کیک یزدی معروف را دارید. طرز تهیه قهوه یزدی برای یزدی‌ها آسان است و این قهوه که در یزد به نام قهوه عزاداری یا قهوه روضه هم معروف است، در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت ملی رسیده است.

در جواب این سوال که قهوه یزدی کجا بخوریم ؟ باید بگوییم که یزدی‌ها در مراسم محرم و مراسم درگذشتگان خود، با این قهوه از مهمانان پذیرایی می‌کنند. به علاوه، قهوه یزدی، در بسیاری از هتل‌ها، رستوران‌ها و اقامتگاه‌های بومی یزد و بعضی استان‌های دیگر مانند تهران، سرو می‌شود. اگر می‌خواهید طعمی متفاوت از قهوه ایرانی را تجربه کنید، فوت و فن‌های طرز تهیه قهوه یزدی خانگی را در آشپزون بخوانید.

در ادامه یک مطلب جذاب در سایت آشپزی ایرانی آشپزون را به شما تقدیم خواهیم کرد.

قهوه یزدی
تعداد نفرات 1 نفر
زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان پخت غذا بین 2 تا 4 ساعت
میزان سختی کم

تاریخچه قهوه یزدی

قدمت دقیق قهوه یزدی مشخص نیست. طبق برخی منابع، تاریخچه این قهوه مربوط به پیش از ورود چای به ایران است و برخی منابع دیگر قدمت آن را متعلق به دوره قاجار می‌دانند. به هر حال، آنچه مسلم است این است که قهوه یزدی پیشینه‌ای بسیار طولانی دارد.

لازم به ذکر است که عرب‌ها، دانه‌های قهوه را با ادویه جاتی مثل دارچین و هل بو داده و به صورت تلخ می‌نوشیدند، اما همین قهوه تلخ پس از ورود به یزد، رنگ و بوی طبع شیرین یزدی‌ها را به خود گرفت و در نتیجه ترکیب با نبات وهل و گلاب، طعمی تلخ و شیرین و بسیار دلچسب پیدا کرد که مورد استقبال بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفت.

حتما بخوانید:  طرز تهیه شربت ترخون، شربت سبزیجاتی خوش عطر

خواص قهوه یزدی

طبع قهوه، سرد و خشک است، اما افزودن هل و گلاب به آن، باعث تعادل طبع این نوشیدنی گرم می‌شود. به علاوه، از آنجا که در طرز تهیه قهوه یزدی از پودر قهوه ترک استفاده می‌شود، این قهوه، بسیار انرژی‌بخش است، هر فنجان قهوه ترک همراه با شکر، 86 کالری دارد. اما این میزان، در مورد قهوه یزدی، به خاطر اضافه کردن، هل و گلاب و نبات بیش از این مقدار خواهد بود.

یک فنجان قهوه ترک تنها 50 میلی گرم کافئین دارد که ضرری برای سلامتی ندارد و بسیار آرام‌بخش است.

علاوه بر این‌ها، قهوه، نوشیدنی‌ای است که می‌تواند با دیابت نوع 2، فشار خون بالا و انواع سرطان‌ها مانند سرطان پانکراس مقابله کند، البته به شرط آن که، تا جای ممکن قهوه را به صورت خالص بنوشید و از افزودن شکر یا خامه به آن اجتناب کنید. بنابراین، از آنجا که افزودن مقداری نبات یا شکر به قهوه ترک در دستور قهوه یزدی الزامی است، به نظر می‌رسد بیماران دیابتی باید در مصرف آن احتیاط کرده و زیاده‌روی نکنند.

قهوه یزدی خانگی و خوشمزه

برخلاف طرز تهیه قهوه عربی که در آن از هیچ ماده شیرینی استفاده نمی‌شود، در اینجا می‌توان مقدار شکر و نبات را مطابق ذائقه تنظیم کرد و در صورت تمایل، به خاطر استفاده از نبات می‌توانید شکر را به طور کامل حذف کنید. در ادامه، مواد لازم و طرز تهیه این قهوه خوشمزه خانگی را ببینید:

مواد لازم برای تهیه قهوه یزدی

اگر دوست دارید قهوه بیشتری تهیه کنید، مواد زیر را با حفظ تناسب، 2 یا چند‌برابر کنید.

حتما بخوانید:  طرز تهیه قهوه آمریکانو و خواص اعجاب انگیزش
مواد لازم مقدار مورد نیاز
پودر قهوه ترک 1 پیمانه یا 5/1 قاشق چایخوری
آب 1 فنجان کوچک
شکر 2 تا 3 پیمانه
نبات به مقدار لازم
گلاب به مقدار لازم
هل به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه قهوه یزدی

برای تهیه یک فنجان قهوه غلیظ و گس یزدی با عطر هل، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: پودر قهوه ترک را با 2 تا 3 پیمانه شکر مخلوط کرده و همراه یک فنجان کوچک آب، در یک قهوه‌جوش یا کتری مسی بریزید.
  • مرحله دوم: در طرز تهیه قهوه یزدی روی گاز، کتری را روی حرارت متوسط قرار دهید تا به جوش آید، سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید قهوه به مدت 40 دقیقه تا 1 ساعت به آرامی قل بزند.
  • مرحله سوم: در این مرحله از طرز تهیه قهوه یزدی، مقداری گلاب، هل و نبات به قهوه اضافه کرده و برای یک ساعت دیگر اجازه دهید کتری روی حرارت ملایم بماند.

به همین سادگی، قهوه یزدی خوش طعم شما آماده سرو است و می‌توانید آن را داخل فنجان‌های کوچک قهوه‌خوری بریزید.

نکات مهم در طرز تهیه قهوه یزدی خانگی

برای تهیه یک قهوه یزدی خانگی بی‌نظیر، این نکات را در نظر داشته باشید:

  • اگر پودر قهوه شما بو داده نیست، حتما قبل از شروع به کار آن را کمی تفت دهید.
  • اگر قهوه‌های معطر را دوست دارید، می‌توانید مقداری دارچین یا زنجبیل به مواد قهوه اضافه کنید. همچنین دیدن طرز تهیه قهوه زنجبیلی هم خالی از لطف نخواهد بود.
  • هر چقدر قهوه یزدی بیشتر دم بکشد، خوش‌طعم‌تر خواهد شد. بنابراین اگر وقت کافی دارید، بعد از اضافه کردن گلاب و نبات و هل، 2 تا 3 ساعت برای دم کشیدن قهوه صبر کنید.
  • جالب است بدانید که قهوه یزدی را روی شن داغ هم می‌توان دم کرد. در این صورت، از آنجا که حرارت به صورت کاملا یکنواخت منتقل می‌شود، قهوه بهتر دم کشیده و کیفیت بهتری خواهد داشت.
حتما بخوانید:  طرز تهیه آیس تی ( چای یخ) + خواص فوق العاده آن

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا